Vauhdikas saariretki

Kali ksekourasi!

Hyvää Ochi-päivää!

Tänään maanantaina Kreikassa juhlitaan Ochi-päivää, joka on Kreikassa, Kyproksella ja kreikkalaisissa yhteisöissä vietetty kansallispäivä. Tarinan mukaan Adolf Hitler halusi valloittaa Kreikan, mutta Kreikan silloinen pääministeri Metaxas sanoi "ochi" eli "ei". Uskotaan, että jos Metaxas ei olisi kieltäytynyt valloituksesta, olisi toinen maailmansota kestänyt huomattavasti pidempään. Päivää pidetään myös toisen maailmansodan kansallisena juhlapäivänä.

Koska olemme Kreikassa vaihdossa, haluamme käyttää mahdollisuuden hyödyksi ja tutustua myös Kreikan saariin. Torstaina lähdimmekin kello 8 aamulla bussilla kohti Zakynthoksen saarta. Ensin matkasimme bussilla Killinin satamaan n. 4 tuntia. Siitä hyppäsimme lauttaan, jolla menimme reilun tunnin ja saavuimme saarelle. Majoituimme saaren pääkaupungissa Zantessa. Kesällä turistien keskuudessa Laganas niminen kaupunki on suosittu, koska siellä on lähellä hienot uimarannat. Näin lokakuun lopussa turistikauden juuri loppuessa paikka oli kuitenkin jo lähes autioitunut, joten majoittuminen pääkaupungissa oli hyvä valinta. Zantessakin kaduilla oli hyvin rauhallista ja jotkin ravintolat olivat menneet kiinni tulevan talvikauden ajaksi. Koska turistikausi on ohi, saimme todella hyvään hintaan hienon neljän tähden hotellin uima-altaineen. Olimme saarella kolme yötä. Torstaina tutustuimme pääkaupungin alueeseen ja suunnittelimme seuraavien päivien aktiiviteetit.

Perjantaina heräsimme hyvien unien jälkeen ja suuntasimme mahtavalle aamupalalle. Vuokrasimme mönkijän, jolla oli kätevä tutustua saareen. Mönkkärillä ajo oli upeeta hienoissa maisemissa ja aurinkoisessa säässä. Tiet olivat hyvin mutkittelevia vuorta alas ajaessa, joten mönkkärillä ajaessa pääsi hyvään ajohurmokseen. Veera ajoi ja Stiina yritti navigoida takapenkiltä. Stiinan GPS ei kuitenkaan toiminut kovin hyvin ja jouduimmekin turvautumaan paperikarttaan, jolla selvisimme oikein hyvin. Stiina olisi ollut vakuuttava mönkkärikuski, mutta saimme kuulla, että kypärä oli ollut puolet ajasta väärinpäin. Tutustuimme saaren etelä ja länsi osiin. Kävimme muutamilla rannoilla ja lopulta löysimme Korakonisi Islandin, jonne jäimmekin ottamaan aurinkoa. Tässä menikin koko päivä ja saavuimme takaisin hotellille ennen pimeän koittoa.

Korakonisi Island

Lauantaille olimme bookanneet koko päivälle retken, joka alkoi heti klo. 8. Meidät tultiin hakemaan hotellimme edestä minibussilla ja näin retki pääsi alkamaan. Retkellä oli n. 15 turistia, joka on melko vähän verrattuna pahimpaan turistikauteen. Koska ryhmä oli pienehkö, matkamme sujui jouhevasti eteenpäin ilman turhia odotteluita. Retki oli muutenkin hyvin organisoitu ja kätevä tapa tutustua saaren tärkeimpiin nähtävyyksiin mielenkiintoisten faktojen siivittämänä. Oppaamme olivat todella hauskoja ja osasivat kertoa hyvällä englannilla tärkeitä tietoja eri kohteista. Saimme tietää mielenkiintoista faktaa mm. saaren historiasta ja kuuluisista valekaretti-kilpikonnista.

Retken yksi hienoimmista kohteista oli ehdottomasti upea Shipwreck-rannan näköala. Vesi oli todella upean sinistä, johtuen valkoisista kivistä meren pohjassa. Kun olimme ihastelleet rantaa ylhäältä kallioiden päältä, ajoimme satamaan ja hyppäsimme veneeseen, jolla menimme kyseiselle rannalla ottamaan aurinkoa ja uimaan. Rannalle ei pääse muuten kuin veneellä ja siellä on iso hylky, joka on haaksirikkoutunut n. 40 vuotta sitten.  Tämän jälkeen kapteenimme johdatti meidät kuuluisille Blue Caveseille. Vesi oli todella turkoosia johtuen lähellä olevista valkoisista luolanseinämistä. Ruokailun ja oliivitehtaaseen tutustumisen jälkeen saavuimme takaisin hotellille. Melkein 12 tuntia kestäneen retken jälkeen olimme melko väsyneitä, emmekä edes jaksaneet lähteä illalla klubille, vaan menimme ajoissa nukkumaan, jotta sunnuntaina voimme vielä nauttia täysillä hyvästä aamupalasta ja ottaa aurinkoa kattoterassilla.

Shipwreck Beach

Lomareissu oli onnistunut ja ihme kyllä suurimmilta vastoinkäymisiltä säästyimme. Uusi saariretki on jo suunnitteilla, mutta sitä ennen pitää taas orientoitua työharjoitteluun, jonne suuntaammekin huomenna. Ennen retkelle lähtöä tyhjensimme jääkaappimme ja koska tänään on kansallispäivä ja kaikki kaupatkin ovat kiinni, ainoa vaihtoehtomme on jatkaa ulkona syömistä.

Tässä vielä video reissusta!

1. Kuulostaa mukavalta! Metaxas oli kyllä bossi äijä. Harmi että kypärä sattui menemään väärinpäin. Koittakaa kestää sitä että joudutte syömään ulkona! 🤭

1. Niinhän se oli, ei muutakuin ochi ja asia oli sillä selvä. Ulkona syöminen on kyllä ihan maittanut myös.