Ekasta viikosta selvitty

Geia sas!

Olemme kolmannen vuoden fysioterapeuttiopiskelijoita SeAMK:sta. Teemme ikääntyvien ja neurologisten harjoittelun Ateenassa, Gennimataksen yleissairaalassa. Vaihdossa olemme yhteensä kolme kuukautta. Asumme Kato Patissian alueella, jossa paikallisten mukaan on hyvä olla varovainen liikkuessaan varsinkin myöhään illalla. Yhteistyöyliopistomme on University of West Attica, mutta yliopistolla meidän ei tarvitse käydä sillä teemme vaihdossa pelkästään harjoittelun emmekä opintoja paikallisen yliopiston kautta.

Ensimmäinen viikko on nyt takana. Saavuimme tiistai-iltana ja asetuimme heti taloksi uuteen kotiimme. Tutuistuimme myös lähiseutuumme ja kävimme syömässä paikallisessa ravintolassa. Kämppämme tuntui meille heti kodilta. Ainoaksi ongelmaksi on muodostunut iltaisin parvekkeellamme mouruava kissa, joka haluaisi tulla kotiimme sisään.

Toisena päivänä emme juurikaan aikailleet, vaan lähdimme pikemmiten tutustumaan Ateenaan enemmän turistibussin merkeissä. Turistibussista hypättyämme päätimme lähteä kapuamaan kohti Akropolis kukkulaa. Kiipeilysää oli loistava 30 astetta, joka oli meille suomitytöille aivan mahtava.

Torstaina meidän oli tarkoitus aloittaa harjoittelumme sairaalassa. Paikalle päästyämme saimmekin tietää, että paperiasiamme eivät olletkaan valmiita harjoittelun aloittamista varten. Päätimme lähteä suoraan ottamaan asiasta selvää yliopistolle. Kahden tunnin harhailun jälkeen saavuimme kampus ykköselle ja saimme tietää, että yhteistyö koordinaattorimme onkin toisella kampuksella. Olimme tämän jälkeen kuitenkin niin nälkäisiä ja väsyneitä, että päätimme mennä läheiseen ostoskeskukseen sulattelemaan päivän tapahtumia. Ostoskeskuksessa oli onneksemme IKEA, josta raahasimme pari kasillista kaikkea hyödyllistä uuteen kotiimme.

Perjantaina matkustimme toiselle kampukselle selvittämään asioita ja tovin harhailun jälkeen löysimme oikean toimiston ja saimme asiat siihen malliin, että maanantaina saisimme aloittaa harjoittelumme. Koska Suomessa arkeemme kuuluu urheilu vahvasti, myös Ateenasta piti sali löytää pikimmiten. Löysimme lähelta Palmos Gymin, johon olemme ehtineet tutustua jo ahkeraan.

Viikonloppuna säät suosi ja sunnuntaina pidimmekin rantapäivän. Lähdimme metrolla kohti Piraeusta, sillä siellä oli lähin rantamme. Rannalle piti kuitenkin mennä vielä bussilla ja tovin odottelun jälkeen hyppäsimme bussiin, joka osottautuikin vääräksi. Tunnin bussikierroksen jälkeen hyppäsimme pois samasta kohdasta kuin olimme nousseet bussiin ja löysimme oikean bussin. Matkalle 15 km päähän sijaitsevalle rannalle kesti siis noin kolme tuntia, mutta olihan se kuitenkin sen arvoista. Rannalla kerkesimme nauttia auringosta parisen tuntia, jonka jälkeen menimme tunnelmalliseen ravintolaan syömään ja katselemaan auringonlaskua.

Ennen Ateenaan tuloa olimme suunnitelleet hankivamme pyörät, joilla voisimme kulkea paikasta toiseen. Paikan päällä kuitenkin huomasimme sen olevan melko mahdotonta, sillä liikenne täällä on melko kaaottista, eikä pyörillä autojen seassa pysty liikkumaan.

Eilen pääsimme aloittamaan harjoittelun kunnolla, mutta tänään tiistaina harmiksemme olikin julkisen liikenteen lakko, emmekä päässeet harkkapaikalle. Seuraavassa postauksessa tarkemmin harjoittelupaikastamme sekä Kreikkalaisesta fysioterapia koulutuksesta.

Terkuin
Veera & Stiina

1. Ikävää, että harjoittelun aloitus viivästyi, ettekä päässeet heti työn touhuun... :/ Onneksi keksitte kuitenkin muita aktiviteetteja. Ps muistakaahan yhdyssanat! 😊

1. Hei, kiitos kommentistasi. Pyrimme äärimmäiseen tarkkuuteen kieliopin ja varsinkin yhdys sanojen suhteen. Mukavaa illan jatkoa rakas lukijamme!

2. Kiva kuulla että fitness life ei ole unohtunut! Mutta ruoka on aina tärkein kumminkin.

1. Tuo oli hyvä kommentti, Miska! 😊

2. Todella hyvä pointti Miska! Tsemppiä myös kotimaan treeneihin ja ruokailuihin.

3. Hei tytöt, kiva kuulla, että kaikki on lähtenyt onnistuneesti käyntiin. Ovatko kaikki työpäivänne yhtä leppoisia? Tekemistä vain 2,5-3 tuntia? Saatteko kaikki harjoittelun tunnit täyteen tällä tavoin? Maisemat ovat kauniita. Varmasti huomaatte monia eroavaisuuksia ft-käytäntöjen suhteen.
    On kiva kuulla sitten enemmän, kun palaatte. Tsemppiä harjoitteluun!
    Tarja

1. Moikka, harjoittelupäivämme menevät samalla tavoin kuin paikallistenkin. Olemme kertoneet heille kokonais tuntimäärämme ja se tulee kyllä täyttymään. Osastojen vaihtuessa päivät todennäköisesti ovat pidempiä.